Rezervne kopije so »brezveze«. Res?

Lovro Vrtač

“Vrednost podatkov na računalniku mnogokrat presega vrednost računalnika. Hardver se da hitro in enostavno zamenjati, podatkov pač ne. Podjetja mnogokrat zavarujejo svoj hardver, pozabijo pa na backup podatkov, ki pa so precej bolj dragoceni od hardvera.” – T.E. Ronneberg

 

Prav nedolgo tega je bilo v novicah zaslediti, da je Lekarna Ljubljana morala za nekaj dni zapreti vrata, ker jih je napadel izsiljevalski virus. Nekaj dni torej niso mogli poslovati, oziroma opravljati svoje dejavnosti – pomagati ljudem z zdravstvenimi težavami.

Za vsako podjetje je to lahko dogodek katastrofalnih razsežnosti. Po nekaj let starih statistikah iz ZDA, je kar 20% malih podjetjih primorano razglasiti bankrot, po tem, ko jih je prizadel tak virus.

Obstaja samo eno res učinkovito zdravilo zoper take tegobe: rezervno kopiranje

5 elementov učinkovitega backupa

  1. biti mora povsem avtomatiziran

Če se morate zanašati nase ali na svoje sodelavce, da bo res nekdo pritisnil na tisto ikono, ki jo imate na namizju ali pa da bo nekdo na roko kopiral podatke na nek zunanji disk, potem je to že izgubljena bitka. Ljudje pozabljamo, smo površni, stvari nas zamotijo … in na koncu ne kliknemo. In tako tudi rezervne kopije ni.

Edina prava strategija je, da povsem izključite človeški faktor in uredite backup tako, da je povsem avtomatiziran.

 

  1. Kot pijanec plota se je potrebno držati formule 3-2-1.

Mantra dobrega backupa: 3 kopije na vsaj 2 različnih nosilcih in 1 kopija zunaj podjetja. Dajva to v neke realne okvire: ena kopija na omrežnem disku. Podatki iz omrežnega diska se nato kopirajo na zunanji disk. Da pa poskrbite še za tisto kopijo, ki ni v podjetju, pa se podatki iz omrežnega diska kopirajo še v oblak. Lahko pa tudi drugače: ena kopija na omrežnem disku, ta se nato kopira na drug omrežni disk in hkrati še v oblak.

 

  1. Biti mora bullet-proof, da ga ne uničijo izsiljevalski virusi.

Izsiljevalski virusi se trudijo ob okužbi uničiti tudi nekaj najbolj enostavnih možnosti za povratek okvarjenih datotek (tako imenovan shadowcopy) na strežniku. Če pa ima virus tudi pravico zapisovanja na sam backup, potem je njegova naloga še toliko lažja.

Backup mora biti torej zastavljen tako, da virus ne more do vaših podatkov na backupu.

 

  1. Backup je potrebno stalno spremljati.

Sistem za rezervno kopiranje mora ob vsaki napaki, ki bi se zgodila ob kopiranju, nemudoma poslati elektronsko sporočilo ali kako drugače dati vedeti, da nekaj ni OK. Tisti, ki je odgovoren za varnost podatkov, pa mora tako sporočilo tudi prebrati in dojeti, da bo treba takoj v akcijo in odpraviti napako. To je en vidik stalnega spremljanja.

Drug vidik je pa ta, da je potrebno ob dodajanju novih računalnikov ali novih strežnikov vedno poskrbeti tudi za to, da se podatke iz novih naprav vključi v sistem rezervnega kopiranja.

 

  1. “Požarna vaja” restavriranja podatkov.

Predstavljajte si tale scenarij: sodelavec po pomoti izbriše pomembno mapo na strežniku. Tam imate podatke o enem večjih projektov, na katerem delate. Seveda, povsem mirni ste, kajti prepričani ste, da imate backup. Zato se lotite restavriranja, a z grozo ugotovite, da pravzaprav ničesar iz backupa ne morete restavrirati, čeprav se podatki dnevno shranjujejo.

Da, tudi take stvari se lahko zgodijo. Zato morate redno izvajati tudi “požarno vajo”, v kateri preskusite restavriranje podatkov in dejansko uporabnost backupa.

 

Kako si lahko sami uredite backup … nakupovalni listek

Kot praktično vsako stvar, si lahko tudi backup po prej omenjenih principih postavite tudi sami, če imate nekaj tehnične žilice.

Spodaj lahko najdete nakupovalno listo potrebščin za ureditev backupa malega podjetja z do 10 zaposlenimi:

  • 2 × Synology DS418play (omrežni disk s prostorom za 4 trde diske),
  • 8 × WD RED 6 TB (na vsakem omrežnem disku boste imeli 18 TB prostora za podatke),
  • Veeam Agent for Microsoft Windows (brezplačen program za rezervno kopiranje podatkov na Windows računalnikih),
  • za backup Office 365 ali Google Suite uporabite aplikacije, ki so del Synology programske opreme,
  • Azure, Amazon ali drug primeren prostor za shranjevanje podatkov v oblaku.

Kako to spraviti v delujoč backup?

Postopek je sledeč:

  1. Namestitev Synology omrežnih naprav.
  2. Na prvem Synology disku uredite posebno deljeno mapo, v katero sme pisati le en uporabnik, ki bo namenjen backupu.
  3. Na računalnike namestite program Veeam.
  4. Ko konfigurirate Veeam, pazite, da samo (in izključno) v Veeam vnašate podatke za dostop do deljene mape na Synology disku. V nasprotnem primeru si bo Windows sistem zapomnil podatke za dostop in tako bo tudi izsiljevalski virus imel dostop do backup lokacije in vam zakriptiral tudi backupe.
  5. Nastavite primerno dolgo časovno obdobje, za katero želite hraniti rezervne kopije. Priporočljivo: vsaj 1 mesec.
  6. Na obeh Synology omrežnih diskih vzpostavite Hyper Backup aplikacijo in jo konfigurirate tako, da se podatki iz prvega avtomatično kopirajo tudi na drug Synology.
  7. Za backup podatkov iz Office 365 uporabite Synology aplikacijo Active Backup for Office 365. Te podatke kopirajte na prvi Synology disk in pazite, da se nato kopirajo tudi na drugega.
  8. Synology Hyper Backup konfigurirajte tako, da se bodo podatki kopirali tudi v oblak (Azure, Google, Amazon, Synology, …).

 

Čeprav se morda bere kot komplicirano tehnično navodilo, pa to v resnici ni. Če si tako uredite backup, ste lahko prepričani, da ste kar precej dobro zavarovali svoje podatke za primer izgube.

 

Če so podatki v oblaku, še ne pomeni, da so tudi backupirani

Za podatke, ki jih imate primarno v oblaku (elektronska pošta, Dropbox, OneDrive, Amazon, …) morate ravno tako poskrbeti. Če so nekje v oblaku, še ne pomeni, da so tudi varni pred izgubo. Mnogim se je že zgodilo, da so ostali brez podatkov, ker so slepo zaupali velikim globalnim ponudnikom, da bo namesto njih prevzel skrb za rezervne kopije.

Zato je edino pametno in odgovorno, da za svoje podatke v oblaku, uredite tudi primeren backup, da jih torej “potegnete” k sebi. Čisto za vsak slučaj, če bi res šlo kaj narobe. Toliko, da ste na varni strani in lahko mirno spite.

 

Ali je torej rezervno kopiranje res »brezveze«?

Najbrž sva sedaj prišla do točke, ko lahko skupaj ugotoviva, da so podatki, ki jih ustvarjate ob poslovanju, pravzaprav najbolj vredna lastnina vašega podjetja. Jih je vredno čim bolj zaščiti, kajne?

 

Bi želeli tudi v tak backup?

Vsako podjetje ima kakšno posebnost in zato je prav, da se backupa lotite premišljeno. Pri tem vam lahko tudi mi pomagamo s pregledom obstoječega stanja, svetovanjem glede konkretne izvedbe, dobavo po ugodnih cenah ter seveda tudi končno implementacijo ter aktivnim spremljanjem.

 

Smo samo en klik (lovro.vrtac@moj-servis.si) ali en klic stran (041 393 890). Kontaktirajte nas, pa gremo takoj v akcijo.

 

Lovro Vrtač

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text.